Municipiul Pitești, în calitate de Beneficiar, implementează - începând cu data de 14 februarie 2018 - proiectul cu titlul „Performanță în serviciile de administrație publică locală ale Municipiului Pitești”, cod SIPOCA 91/cod SMIS 2014+/ 120652.
Perioada de implementare a proiectului este de 12 luni de la data semnării contractului de finanțare, respectiv 14.02.2018 – 14.02.2019.
Asistența comunitară nerambursabilă este asigurată din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA), Axa prioritară 2. Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente, Obiectiv specific 2.1. Introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP.
Valoarea totală a proiectului este de 421.542,28 lei, din care:
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă introducerea de sisteme și standarde comune în Primăria Muncipiului Pitești ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP, în vederea îmbunătățirii managementului performanței și a calității serviciilor oferite.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
Rezultate asteptate:
Principii orizontale
Poluatorul plătește
Protecția mediului reprezintă ansamblul reglementărilor, măsurilor și acțiunilor care au ca scop menținerea, protejarea și îmbunătățirea condițiilor naturale de mediu, respectiv reducerea sau eliminarea, acolo unde este posibil, a poluării mediului și a surselor de poluare. Protecția mediului constituie una dintre cele mai importante griji și preocupări ale societății contemporane, conștiente de faptul că nu mai poate să se dezvolte în detrimentul mediului înconjurător.
Principiul ,,Poluatorul plateste” este conceptul conform căruia poluatorul trebuie să plătească pentru poluarea produsă mediului. Prin plata se înțelege responsabilitate materială, financiară, etică, estetică, socială și juridică. În temeiul legislației naționale privind protecția mediului, Ordonanța de Urgență nr. 195/2005 definește poluarea ca fiind introducerea directă sau indirectă a unui poluant care poate aduce prejudicii sănătății umane și/sau calității mediului, dauna bunurilor materiale ori cauza o deteriorare sau o împiedicare a utilizării mediului în scop recreativ sau în alte scopuri legitime.
Echipamentele ce urmează a fi achiziționate în cadrul proiectului vor fi eficiente din punct de vedere energetic, utilizând tehnologii de ultimă generație cu consum redus de energie.
De asemenea, în continuarea proiectului, standardul de calitate ISO 9001:2015 va fi integrat cu standardul de calitate ISO 14001:2015, Municipiul Pitești adaptând Sistemul de management integrat calitate-mediu aplicat în cadrul Primăriei Municipiului Pitești (PMP) pentru a asigura furnizarea consecventa de servicii de calitate și satisfacerea permanentă a cerințelor din prevederile documentelor legale și de reglementare aplicabile precum și a cerințelor și așteptărilor cetățenilor Municipiului Pitești și a altor părți interesate.
Protecția biodiversității
În temeiul Strategiei Naționale și Planul de Acțiune pentru Conservarea Biodiversității 2013 – 2020, biodiversitatea sau diversitatea biologică reprezintă diversitatea vieții de pe pământ și implică patru nivele de abordare: diversitatea ecosistemelor; diversitatea speciilor; diversitatea genetică și diversitatea etnoculturală.
Echipamentele ce urmează a fi achiziționate în cadrul proiectului vor fi eficiente din punct de vedere energetic, utilizând tehnologii de ultimă generație cu consum redus de energie.
Echipa de management a proiectului, în desfășurarea activității, are în vedere problematica dezvoltării durabile și va implementa modalități concrete de economisire a resurselor utilizate în cadrul activității de management, în vederea eficientizării și utilizării în mod preponderent a infrastructurii IT în gestionarea documentelor (sisteme de transmitere și gestionare electronică a documentelor). Pentru documentele care necesită imprimare, se va încuraja folosirea de hârtie reciclabilă și /sau tipărirea față-verso.
Utilizarea eficientă a resurselor
Din punctul de vedere al noii Strategii Naționale pentru Dezvoltarea Durabilă a României Orizonturi 2013 – 2020 - 2013 tehnologiile informației și comunicațiilor au un efect pozitiv per ansamblu asupra dezvoltării durabile, fiind promovate investițiile în acest domeniu.
Eficientizarea sistemului de management al serviciilor publice prin dezvoltarea și implementarea unor procese informatizate de lucru la nivelul administrației locale va contribui la promovarea și adoptarea unui comportament ecologic în ceea ce privește problemele de mediu, în special prin faptul că documentele imprimate pe hârtie vor fi înlocuite iî mare măsura cu cele digitale în cadrul activităților curente.
Echipamentele ce urmează a fi achiziționate în cadrul proiectului vor fi eficiente din punct de vedere energetic, utilizând tehnologii de ultimă generație cu consum redus de energie.
Echipa de management va utiliza preponderent infrastructura IT în gestionarea documentelor (sisteme de transmitere și gestionare electronică a documentelor). Pentru documentele care necesită imprimare, se va încuraja folosirea de hârtie reciclabilă și /sau tipărirea față-verso.
Atenuarea și adaptarea la schimbările climatice
Combaterea schimbărilor climatice este una dintre cele cinci teme principale ale amplei strategii Europa 2020 pentru o creștere înteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii. Obiectivele specifice ale strategiei vizează reducerea până în 2020 a emisiilor de gaze cu efect de sera din UE sunt reduse cu 20 %, o cantitate de 20 % din energie provine din surse regenerabile, iar eficiența energetică este îmbunătățită cu 20 %.
Echipa de management va adopta un stil eco-friendly, atât în perioada de implementare, cât și în perioada de monitorizare a proiectului, încurajând consumul redus de energie, folosirea autovehicului doar în situațiile în care proiectul o impune, reducerea cantității de hârtie folosită sau folosirea de hârtie reciclabilă sau tipărirea față – verso pentru documentele care necesită imprimare. Echipamentele ce urmează a fi achiziționate în cadrul proiectului vor fi eficiente din punct de vedere energetic, utilizând tehnologii de ultimă generație cu consum redus de energie.
Reziliență la dezastre
Schimbările climatice accelerează evoluția crescătoare a numărului dezastrelor și al celor afectați. În acest context, singura modalitate eficientă de răspuns din partea societății umane este creșterea rezilienței. Reziliența presupune un întreg mecanism de adaptare ca parte a reducerii riscului, integrat într-un context mai larg al dezvoltării durabile.
Egalitatatea între femei și barbati este un drept fundamental, o valoare comună a UE și o condiție necesară pentru realizarea obiectivelor UE de creștere economică, de ocupare a forței de munca și a coeziunii sociale.
Prevederile comunitare referitoare la oportunități egale / șanse egale / creștere economică și ocupare a forței de muncă se regăsesc în Politica socială și de ocupare a forței de muncă, având două componente de bază: Strategia Europa 2020 și Agenda Socială. În cadrul Strategiei Europa 2020, politica socială reprezintă un aspect esențial și are drept scop asigurarea unei creșteri favorabile incluziunii caracterizate prin niveluri ridicate de ocupare a forței de muncă și prin reducerea numărului persoanelor aflate în situații de sărăcie sau expuse riscului de excluziune socială. Agenda Socială acoperă măsurile menite să creeze noi locuri de muncă, să lupte împotriva sărăciei și să promoveze egalitatea de șanse pentru toți.
Potrivit prevederilor OUG nr.61/2008 privind implementarea principiului egalității de tratament între femei și bărbati în ceea ce privește accesul la bunuri și servicii și furnizarea de bunuri și servicii, prin principiul egalității de tratament se înțelege că nu va exista nicio discriminare directă bazată pe criteriul de sex, inclusiv aplicarea unui tratament mai puțin favorabil femeilor pe motive de sarcina și maternitate și că nu va exista nicio discriminare indirectă bazată pe criteriul de sex. În sensul Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați, republicată, prin egalitate de șanse între femei și bărbați se înțelege luarea în considerarea a capacităților, nevoilor și aspirațiilor diferite ale persoanelor de sex masculin și, respectiv, feminin și tratamentul egal al acestora. (CE) nr. 1784/1999 stipulează faptul că Statele Membre se asigură că programele operaționale cuprind o descriere a modului în care se încurajează egalitatea între bărbați și femei și egalitatea de șanse în elaborarea, punerea în aplicare, supravegherea și evaluarea programelor operaționale. Statele Membre încurajează o participare echilibrată a femeilor și bărbaților la gestionarea și executarea programelor operaționale la nivel local, regional și național, după caz.
În sensul Ordonanței de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, se întelege prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare.
Pe lângă dispozițiile legale referitoare la egalitatea de gen, legislația naționala și UE privind anti-discriminarea prevede asigurarea unui nivel de protecție și tratament egal pentru toată lumea, astfel este necesara asigurarea unui tratament egal indiferent de: rasă sau origine etnică, religie și credință, dizabilități, orientare sexuală, vârstă. Directivele UE anti-discriminare interzic atât discriminarea directă, cât și discriminarea indirectă și dau aceeași definiție a discriminării.
În cadrul Strategiei naționale "O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilități" 2015-2020, se propune asigurarea implementării Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități ratificate de România prin Legea nr. 221/2010, prin seturi de măsuri coerente, integrate și interinstituționale. Persoanele cu dizabilități trebuie să fie informate, consultate și să beneficieze de oportunități de participare activă și de măsuri adecvate pentru exercitarea sau revendicarea drepturilor lor.
În sensul Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap se înțelege că orice persoana cu handicap are drepturi și obligații în scopul integrării și incluziunii sociale.
La nivelul Primăriei Municipiului Pitești a fost elaborată o politică documentată privind evitarea discriminării directe și indirecte, sub toate aspectele ei, politica ce va fi implementată și în cadrul acestui proiect. Politica stabilește orientările generale privind respectarea principiului egalității de șanse, evitarea discriminării, în contextul proiectului, respectiv: identificarea potențialelor aspecte legate de discriminare la nivelul beneficiarilor proiectului - persoane din comunitatea locală, a echipei de implementare a proiectului și privind achiziționarea serviciilor și bunurilor pe durata implementării proiectului; implementarea mecanismelor de rezolvare a potențialelor aspecte discriminatorii; conformarea în permanență cu prevederile legale din domeniu; prevederea de sancțiuni pentru angajații care încalcă demnitatea altor persoane și practică discriminarea. Politica este aprobată la nivelul conducerii de vârf a Primăriei Municipiului Pitești.
Principiul egalității de gen și nediscriminării va fi respectat pe toată durata de implementare a proiectului, și anume: în perioada de realizare a studiului privind percepția cetățenilor asupra calității și performanței serviciilor Primăriei Municipiului Pitești, în cadrul desemnării echipei de management, a selectării personalului care va fi instruit în cadrul proiectului, în atribuirea contractelor de achiziție publică. Proiectul va sprijini principiului egalității de gen și nediscriminării inclusiv în perioada post-implementare a proiectului.
Selectarea participanților la studiu de percepție a cetățenilor asupra calității și performanței serviciilor Primăriei Municipiului Pitești va efectua respectând principiului egalității de gen, nediscriminării și accesibilitatea persoanelor cu dizabilități, conform prevederilor legislative în vigoare.
Echipa de implementare a proiectului și accesul salariaților la rolurile din echipa internă de management s-a realizat având la bază principiul respectării egalități de gen, nediscriminării și accesibilității persoanelor cu dizabilități, asigurându-se astfel un tratament egal între femei și bărbați și accesul salariaților la rolurile din echipa interna de management, indiferent de gen, rasă sau origine etnică, religie și credință, dizabilități, orientare sexuală, vârstă. Atribuțiile echipei de implementare a proiectului stabilite prin fișele de post nu conțin aspecte discriminatorii, accesul la rolurile echipei și stabilirea atribuțiilor fiind în directă concordanță cu pregătirea profesională pentru acest proiect și cu experiență relevantă pentru desfășurarea activităților din cadrul proiectului. Întreg personalul echipei de implementare vă fi instruit și educat permanent în privința respectării principiului egalității de gen, nediscriminării și accesibilizării persoanelor cu dizabilități, incluzând prevederile legislative europene și naționale în vigoare.
În ceea ce privește atribuirea contractelor de servicii și bunuri, pe durata implementării proiectului, se va respecta criteriul de accesibilitate în achizițiile publice de servicii și bunuri pe durata implementării proiectului. Astfel, va fi asigurată transparență informațională și decizională privind achizițiile de servicii necesare derulării proiectului, prin:
În activitățile de achiziție a serviciilor necesare implementării proiectului se vor respecta în permanență prevederile legislației în materie aplicabile.